OFERTA
Zarządzanie projektami B+R
Motywy rozpoczęcia współpracy przez naukowców z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą są wielorakie. Naukowcy współpracujący z przedsiębiorcami mają większe możliwości publikowania wyników swoich badań oraz tym samym poszerzają swe kompetencje w zakresie naukowo-badawczym. Dla przedsiębiorców za najważniejszą korzyść jest praktyczne wykorzystanie efektów współpracy i szerokiej wiedzy naukowców a na drugim miejscu jest dostęp do najnowszej wiedzy specjalistycznej.
Najważniejszą korzyścią związaną ze współpracą nauka-biznes jest „osiągnięcie trwałej przewagi konkurencyjnej” przez przedsiębiorstwo wykorzystujące wyniki badań naukowych w swojej działalności operacyjnej. Trwała przewaga konkurencyjna ma fundamentalne znaczenie dla każdego modelu prowadzenia działalności gospodarczej, warunkuje ona bowiem możliwość osiągania ponadprzeciętnych zysków w sektorze. Przedsiębiorstwa dysponujące innowacyjnymi rozwiązaniami nie są zmuszone do konkurencji cenowej i w konsekwencji osiągają znacząco wyższe marże na prowadzonej działalności.
A bariery.....
„Niewystarczający przepływ informacji pomiędzy oboma środowiskami”. Słaby przepływ informacji pociąga za sobą przede wszystkim brak możliwości znalezienia partnera do współpracy, jak również uniemożliwia prawidłowe określenie jego potrzeb. Bez dobrze zdefiniowanych potrzeb trudno jest z kolei wypracować rozwiązania, które zapewnią rozwiązanie konkretnych problemów biznesowych lub będą się charakteryzowały wysokim potencjałem komercjalizacji. Istotną kwestią, która zdaniem przedsiębiorców blokuje współpracę jest nieznajomość przez naukowców realiów biznesu. Ciekawym faktem jest, iż czynnik ten miał znikome znaczenie w przypadku odpowiedzi udzielanych przez przedstawicieli środowiska nauki. Może to oznaczać, że naukowcy nie zdają sobie sprawy, iż nie do końca rozumieją potrzeby partnerów biznesowych i nie są w stanie zrozumieć istotnych różnic w zakresie filozofii prowadzenia działalności naukowej i gospodarczej. Kolejną barierą jest w opinii przedsiębiorców brak zainteresowania współpracą ośrodków naukowych. Pokazuje to, iż ośrodki naukowe w Polsce nie zawsze są w stanie sprostać oczekiwaniom stawianym przez partnerów biznesowych, jak również nie zdają sobie sprawy ze wszystkich korzyści, jakie mogą osiągnąć dzięki takiej współpracy.